Monday, April 12, 2010

Le Tua


Al kisah,.

Ramai yang mula perasan Pena suka orang tua. Orang tua? Dengan rupa gojes bak bintang kejora, kenapa memilih yang tua? Adakah yang muda-muda tidak cukup nafkahnya buat Pena??

Tidak semena-mena khabar angin pun bertiup. Membawa cerita buruk. Yang busuk dan tidak elok, konon-kononnya Pena hidupnya ditaja. Dia gemar ditaja. Dan selalu gigih mencari penaja. Sebab itulah Pena selalu terpikat pada si tua. Beza umur 20 tahun pun tak apa. Tak ada rupa pun tak apa. Kerana si tua biasanya kaya. Kaya biasanya suka menaja. Hiduplah Pena dengan mewah bak raja.

Itu kata mereka.

Arakian, termenunglah Pena bermuram durja. Mengenangkan kisah yang tidak benar belaka.

Hakikat sebenar, kekasih Pena, Embi memang sedikit tua. 10 tahun jaraknya. Tetapi Pena hanya hidup sederhana dengan Embi yang tak kaya-kaya juga. Mereka berdua hidup berkongsi. Rezeki yang mereka dapat mereka bahagi-bahagi. Pena bayar air. Embi bayar api. Pena bayar itu Embi bayar ini. Begitulah rutin mereka setiap hari.

Kalau betullah Pena mencari si kaya, buat apalah Pena habiskan masa bersama si miskin tidak berharta? Sudah 4 tahun Pena dan Embinya hidup susah bersama-sama. Awal bulan dapat gaji, mereka makan mewah di KFC. Sekali sekala ada juga mereka bertandang ke Tony Roma's dan TGI Friday. Tetapi setakat lalu di depan kedai sahaja. Dapat bau pun jadilah. Hujung bulan pula sambil tunggu gaji, mereka ikat perut masak sendiri. Makan ikan pari masin, celup sambal kicap cili padi. Dan telur rebus seorang sebiji.

Tua... atau seeloknya dipanggil berusia tak semestinya kaya. Ada juga yang papa kedana. Ada yang hutang kad kredit beribu-ribu, seiring dengan penambahan usia. Termasuklah si dia buah hati Pena. Ah, Pena peduli apa kalau poketnya rabak? Janji dia tidak meminta-minta. Pandai uruskan lubang yang digali dan tidak mengikis harta Pena yang sekangkang kera.

Tua,.. yang seeloknya dipanggil berusia, walaupun tak kaya menjadi pilihan Pena kerana dia sudah muak dengan yang muda. Semua hubungan Pena dengan yang muda, semuda Pena atau lebih muda, gagal. Bagi Pena, sebaya atau muda sama muda bukanlah hubungan yang sihat untuk dia. Dia lebih bahagia bersama yang berusia. Dan ada 10 sebab kenapa Pena memilih menjalinkan hubungan dengan yang berusia:

1) Si yang berusia biasanya pandai berdikari. Tidak perlukan Pena untuk uruskan dia itu ini.

2) Si yang berusia biasanya kool dan tidak mengada-ngada. Kalau sudah dikhabar bizi, dia diam tanda faham. Kalau yang muda, tidak menjawab panggilan atau membalas SMS, maka melenting lentunglah dia menuduh macam-macam.

3) Si yang berusia biasanya stabil dan tahu menguruskan kewangannya. Meski tidak berharta dan gaji cukup makan, mereka seboleh-bolehnya tidaklah sampai menagih simpati Pena dengan biji mata yang terkebil-kebil.

4) Si yang berusia biasanya banyak pengalaman. Senang untuk dijadikan sumber rujukan. Tanyalah apa sahaja, mereka mampu menerangkan kepada Pena dengan nasihat-nasihat yang berguna untuk dijadikan panduan.

5) Si yang berusia biasanya pendengar yang baik, berbanding si muda yang kebanyakannya bercakap atas bawah. Macamlah dia sahaja yang ada masalah.

6) Si yang berusia biasanya macam auntie-auntie. Bebelkan Pena itu ini menjadikan Pena lebih baik dan berdisiplin. Dan Pena mula biasakan diri untuk kemaskan katil setiap pagi.

7) Si yang berusia biasanya kurang romantik dalam berkata-kata, tetapi menzahirkan rasa cinta melalui perbuatannya. Oh, Pena memang suka!!

8) Si yang berusia biasanya penyabar, tidak tergesa-gesa dan berhati-hati membuat keputusan, jadi boleh dijadikan role model atau contoh yang baik buat Pena supaya segala tindak-tanduk tidak tersasar.

9) Si yang berusia biasanya mampu mengawal egonya dan tidak kisah untuk mengalah sekali sekala dengan si muda yang cute macam Pena.

Pena bukanlah pondan. Tidak pernah terlintas pun di hatinya untuk berdandan. Pena juga bukanlah sissy. Tidak pernah terdetik pun di hatinya untuk melentik-lentikan diri. Gedik? Adalah dia tergedik-gedik sesekali. Tapi gediknya bukanlah kerana pondan. Bukan juga kerana sissy. Pena cuma manja semulajadi. Siapa-siapa yang rapat dengannya memang tahu, Pena seorang yang manja. Dia suka benar bermanja-manja dengan orang. Suka benar dimanja. Lagi dimanja, lagilah Pena menggedik suka. Menggesel-gesel sana-sini. Sambil menggentel-gentel sekali.

Jadi sebab yang terakhir sekali kenapa Pena suka makhluk yang berusia, mereka biasanya pandai memanjakan Pena dan menyayangi dia sepenuh hati. Cinta mereka bagi Pena, berkualiti..

Seorang teman yang usianya 30 tahun lebih maju dari Pena pernah bercerita, dia tidak kisah untuk bercinta dengan orang yang lebih muda. Yang semuda Pena, dengan syarat hubungan itu seimbang dari segi memberi dan menerima. Jangan ada satu pihak yang kerjanya hanya memberi. Seorang lagi hanya menerima. Itu eksploitasi, bukan cinta. Dan dek kerana isu eksploitasi, sehingga kini dia masih gagal mencari yang benar-benar sesuai dengan jiwa.

Lagipun, katanya lagi, orang muda rakus nafsunya. Seminggu, sekurang-kurangnya 3-4 kali. Sedangkan dia sudah berusia, semakin perlahan dan selalu sakit-sakit badan.

Arakian termenung panjanglah Pena sekali lagi...

Ayat yang terakhir dari si teman mengingatkan Pena tentang masalah diri sendiri...

11 comments:

mohdikram said...

aah! embi sangat auntie-auntie.. hak.hak.! haish.hahahah

Penapenis said...

hehehe.. anda kenal dia.. anda nilai lah sendiri.. kalau dia membebel, memang sakit ati.. untuk elak dia membebel, pastikan rumah kemas..

Anonymous said...

Tepok dada tanyakan hati
Sebab kamu sendiri yang mengerti
Apa mahumu
Apa hendakmu
Mahukan sesuatu
Kita terpaksa korbankan sesuatu

avegalion said...

alah... relax laa PP
yg pasti PP bukan jenis lompat sana lompat sini...
carik laki poket berisi...

so, pedulikan jer arr mulut org berair liur basi..
bahagia kite dipandangan dengki... ehhehe

haNIz said...

to PP..
i hv bf 10 yO tua than me..
DO i care what they want to say..
as long as he can accept n love me it enough..
mentality manusia,,
we cant change...
chiayok PP..

Penapenis said...

kan.. yang penting kita bahagia..
orang kata kita macam manapun. bukan dia yang bg kita mkan..lagipun kita bukan boleh tutup mulut orang.

Joey said...

ermm..terpulang pada perasaan dan taste masing-masing

kalau suka yang lebih berusia, pasti ada sebabnya..begitu juga sebaliknya.

harap inchek pena pun dapat hidup bahagia selalu :)

Indra said...

kalau da sayang... tak kisah umur beza berapa pun..

lantak la orang lain nak cakap pe...
kan? =)

orang lain akan terus bercakap no matter what we do...

haNIz said...

PP...
tol tu...
i know my role..n now im student..
yg penting kita bahgia..
heheh

payedd said...

hohoho
i punya 9 tahun lebih tua

tapi, dia sangat2 muda kelihatannyaa..
x seperti mereka yg berumow 32 tahun..

n i yg nampak tua sebenarnya.. haha

dan, dia juga tidak beharta..
cuma ada sebiji savy biru yg masih berbaki 5 tahun dan hya menyewa bilik di umah teres..


cinta.. indah!
hahaha

shandye. said...

ai pun prefer yg lebih berusia. mebbe bekos ai ni lagi dua bulan nk cecah 25 kot.

anyway... from my past dates with men, i discovered that older dudes are:

1. lebih bersabar & tolerable. dia faham my life as a student yg suka pg gigs, artsy-fartsy stuff, gallery-hopping n of course lepak mapley with my fellow friends. so dia tak byk cakap, as compared to my ex lover yg sebaya, dia cepat gle panas. jeles kot. whutevah.

2. tak berkira & flexible. i am a simple person with very simple (and limited needs). bawak g mkn mapley pn i dh puas hati (as compared to one of my gay friends yg takmo kuar rumah selagi tak confirm mahu diusing ke alexis. choi!) currently, by dating an older man i realized that dia sebenarnya tak kisah n he's glad i am such a low-maintenance person. what i mean by flexible is that he let me to have a breather. tak perlu la berkepit most of the time. dia taw i mmg suka pg galeri tgk lukisan (yep, weirdo kan ai nih?) so dia let me be with myself when i need to.

itu ajelah... (stakat ni). wakakakaka...

Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails