Thursday, May 27, 2010

idea oh idea

Entah kenapa, banyak pula perkara yang berlegar-legar dalam ruang fikir penulis yang bijak pandai ini. Terus, kepala penulis jadi biol dan sedikit ting tong. Takut juga kalau-kalau ruang fikir penulis yang bijak pandai ini terus tergendala dan jadi bodoh dungu. Manakan tidak, segala-galanya jadi bercelaru, berselirat dengan pelbagai isu.

Jadi apakah isu yang membelenggu ruang fikir penulis yang bijak pandai sampai jadi buntu ni? *Sengih nampak gigi*

Penulis fikir, dua tiga hari ini, idea untuk penulis menulis berduyun-duyun tiba. Bertandang tanpa diundang. Terlalu banyak yang ingin penulis sampaikan sampai tidak tahu yang mana patut didahulukan.

Penulis ada terfikir hendak menulis tentang pro dan kontra pasangan kekasih tinggal bersama seperti yang dicadangkan oleh seorang pembaca, Ali (mungkin nama sebenar) sedikit masa dulu. Nanti bolehlah penulis kongsikan bersama pembaca pengalaman kami tinggal bersama dan apa implikasi atau kesannya terhadap hubungan asmara kami. Penulis juga dapat idea untuk menulis cerpen bertajuk "bila Samad minta cerai". Jalan ceritanya sudah ada. Yang pasti, ia sarat dengan unsur-unsur humor yang mampu membuat anda gelak guling-guling, atau sekurang-kurangnya sampai terangkat-angkat ponggong.

Bercerita tentang ponggong, teringin pula rasanya berkongsi dengan anda, ke-obses-an penulis terhadap ponggong. Tak kisahlah. lelaki atau perempuan. Dua-dua boleh buat penulis tak keruan*blushing, pipi penulis yang putih melepak mula merah kemerahan*

Pada masa yang sama, ilham untuk menulis tentang peel dan watak-watak PLU pelbagai ragam turut datang bertandang. Bukan apa. Sesekali tu, dek kerana tiada kerja hendak dibuat, adalah juga penulis duduk-duduk dan perhatikan dalam diam dan buat sedikit kajian, serta tinjauan secara rambang terhadap gelagat-gelagat PLU dan perangai mereka yang ada di Malaysia ini. Hurm, menarik juga kisah ni, kan?

Kemudian penulis ingin ceritakan betapa gersangnya penulis setiap hari sehingga mula berani update status yang bukan-bukan di Facebook. Dan penulis ingin kongsikan bagaimana sukarnya penulis menahan dugaan dari digoda pelbagai macam ragam manusia di facebook itu. Setiap hari, ada sahaja yang mengirim mesej tawarkan yang bukan-bukan. Ada juga yang tunjuk baik semacam. Dan paling buat bergetar jiwa dan bergegar iman, apabila yang mengorat kita itu hawt dan memang sedap dimakan.

Selain obses dengan jantan, ada juga terlintas di fikiran, ingin menulis tentang betapa obsesnya penulis terhadap perkembangan sukan. Sukan apa? Apa-apa sahaja. Asalkan melibatkan pasukan negara kita. Wah, patriotik bukan? Walaupun prestasi mereka kadang-kadang ado, kadang-kadang non ado!

Dan sekarang, semua idea itu datang bertindan-tindan tanpa sempat penulis coretkan satu persatu. Lalu penulis akur. Penulis akui. penulis bukanlah penulis yang produktif. Jadi tiada satu pun yang idea yang ditulis di atas, mampu penulis kembangkan dan jelmakan menjadi satu cerita penuh*hee, sengih nampak gigi sambil berpeluh*

Nota kaki bercagu: Salah satu cerpen eksperimental penulis, yang pernah penulis siarkan di sini bahagian pengenalannya sedikit masa dulu telah terpilih untuk dimuatkan dalam sebuah antologi cerpen yang akan siap dalam bulan Ogos nanti. Jadi penulis minta maaf tidak dapat siarkan cerpen tersebut di sini sehinggalah antologi tersebut berada di pasaran. Oh ya, terima kasih kepada para pembaca yang sudi mengirimkan email maklum balas terhadap beberapa isu yang yang pernah penulis tulis. Terima kasih ^_^

3 comments:

Yul@A.J.M.S.M said...

you are always complicated to understand, i think hahaha..likes to keep too many secret about your life...maybe thats why he fall in love with you its b'cause about your attitude and personality..be honestly, until now i admire your life story- make me feel like ~oh my gosh what a nice couple.. and you're still a good story teller for us. keep going on PP.

Sofi said...

PP: cerpen tu masuk pasaran ke? wah best2.. dapat royalti nnt blanje sofi k

asna ashraff said...

:)

Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails