Monday, March 22, 2010

Housemate


Like any other typical apartment in KL, our house is considered as average-sized house. Not too small, and I'm pretty sure, not that big! It has 3 bedrooms and 2 bathrooms. Me and Embi, we own the master room. Bilik sederhana milik Mr X. Bilik paling kecil pula tidak berpenghuni sehinggalah tiga bulan lepas, Mr Y menyertai kami dan secara rasminya menjadi penunggu bilik itu.

Kami tinggal bersama dengan gembira.

Seperti satu keluarga.

One big (tidaklah sebesar mana) happy family..

Kami sangat rapat. Seperti ungkapan Melayu, bagai isi dengan kuku. Atau bagai kuku dengan cagu. Kami saling memerlu. Bantu membantu.

Our kitchen is small. Damn small. But we keep it clean and tidy all the time. Well, kami kerap bergotong royong membersihkannya selepas memasak. Kemudian menikmati juadah beramai-ramai sambil menonton televisyen di Surga. Rancangan kegemaran kami ialah 'Casa Impian' dan 'Deko Bersama Eric'. Kami gemar menonton rancangan seperti itu kerana ia boleh dijadikan sumber inspirasi untuk kami menghias rumah. Oh ya! Surga ialah nama panggilan ruang tamu rumah kami. Sengaja kami gelarkan ia Surga kerana kami memanfaatkan dan menghiasnya seperti syurga. Lagipun, kami memang mengaplikasikan konsep 'rumahku syurgaku'.

Okay! Cukuplah tu. Kindly ignore the above mentioned not-so-true story. Ia cerita bohong penulis semata2.

Realitinya, dua tahun yang lalu, ketika penulis mula-mula berpindah masuk, penulis dengar cerita yang kurang enak dari Embi. Mr X, he did not approve me to join the family.

"Pedulikan dia. Kita tak kacau hidup dia"

Kata-kata Embi umpama jaminan. Jaminan yang mengatakan penulis selamat di rumah itu. Walaubagaimanapun, penulis masih gusar. I still have a bad feeling about this issue.

Gusar penulis sebenarnya memang berasas. Ever since I moved in, penulis kerap dilontar pandangan tajam tanda tidak suka. Wajah Mr X setiap masa masam mencuka. Dia langsung tidak bercakap dengan penulis. Dan hingga kini, sehingga cerita ini ditulis, kami masih belum bertegur sapa.

Selalulah juga dia mengirim SMS kepada Embi, membuat aduan tentang karenah penulis seperti merokok dalam rumah, berpakaian menjolok mata (kadang2 tidak berpakaian langsung!), dan menjadi terlalu hawt (hak hak hak!!).

Tiga bulan lepas, Mr Y pula menyertai keluarga kami. Dari bertiga, kami kini berempat. Oh meriahnya!

Malangnya, kehadirannya tidaklah dialu-alukan sangat. Kami bertiga tidak tahu menahu. Yang kami tahu, dia sudah berpindah masuk dan memanfaatkan sebaik-baiknya ungkapan 'buat macam rumah sendiri'. Terima kasih kepada tuan rumah Abang Z yang sangat baik hati dan sudi menaja Mr Y (anak ikan dia you all!!!).

Hubungan Mr Y dengan Mr X memang dingin. Sedingin hubungan penulis dengan Mr X juga. Mereka tidak bertegur sapa. Adalah juga sesekali penulis terdengar Mr Y bercakap seorang diri. Kuat dan lantang. Keras dan pedas. Memerli Mr X. Tetapi tidaklah penulis ambil tahu hujung pangkal cerita. Ah, biarlah diorang!

Mr Y ini, walaupun mulutnya agak 'luas' dan gemar membidas, hubungan penulis dan dia agak menjadi. Kami sekepala. We both are bicthes. Kerap juga kami lepak bersama. Bergurau senda. Bergosip dan berkongsi cerita.

Malangnya hubungan Mr Y dengan Embi pula tidak menjadi seperti yang penulis harapkan. Embi hates him due to some reasons.

Keliru dengan cerita penulis? Let me make it simple.

Mr X, Mr Y, Embi dan penulis. Four of us. Living under one roof.

Mr X anti penulis dan Mr Y. Embi pula tidak suka Mr Y dan pada masa yang sama menyampah dengan perangai diva Mr X. Penulis? Benci sangat-sangat akan Mr X itu. Mr Y pula terang-terangan melancarkan perang saraf terhadap Mr X.

^_^" senang cerita, kami hidup saling membenci! Yay!!

12 comments:

payedd said...

haha..so complicated la...

terus baca sampai 3 kali nak bg paham cerita

Sofi Zainuddin said...

Haish! aman ke PP duduk dalam rumah mcm tu? huhu

Yul@A.J.M.S.M said...

teruk gila.
ngal...
tapi lama juga pena duduk rumah tu kan. kuat semangat pena.hehehe
teruskan selagi mampu, demi yang tersayang tak pe...gitu eik...

James Danvers said...

haish... dasyat lew... buat rel takut jew nak pindah umah sewa baru nih.. ahaks!

AzAz said...

citer dgn gmbr x seiring langsung ceh!

joey said...

OMG!

I'm having the same problem sekrang

Rasa-rasa macam I'm mr X pula...hahaha

I know what is the feeling when tetiba jer ada orang yang mengganggu kitar hidup sampai terperuk dalam bilik tak keluar-keluar(That's me!)

It's not orang tu mengganggu tapi macam terasa lain plak ada orang banyak sangat kat umah

p/s ingat nak mencari rumah baru la..tp masih lagi berbelah bagi..dalam hati macam dah tak tahan

joey said...

OMG!

I'm having the same problem sekarang juga !!

Rasa-rasa macam I'm mr X pula...hahaha

I know what is the feeling when tetiba jer ada orang yang mengganggu kitar hidup sampai terperuk dalam bilik tak keluar-keluar(That's me!)

It's not orang tu mengganggu tapi macam terasa lain plak ada orang banyak sangat kat umah

p/s ingat nak mencari rumah baru la..tp masih lagi berbelah bagi..dalam hati macam dah tak tahan

Adam said...

ahahahah...pening nyer hidup macam ni... rumahku syurgamu~~ leyyy

Penapenis said...

well, me and embi, we r moving out. this april dah duduk uma baru. Yayyy!!

Indra said...

hahahah..
keluarga 69 betoi...
=P

James Danvers said...

waa... pindah katner lak Pena?

Lasykar Langit dan Bumi said...

xper... skunk dah ada umah baru... ehheehhe

Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails